torstai 9. huhtikuuta 2015

10.4.2015

Olen voinut jälleen olosuhteisiin nähden paremmin viime päivinä, vaikka tietyt oireet vaivaavat yhä tasaisin väliajoin pitkin päivää.

Lihakset ympäri vartaloa sykähtelevät ja pulputtelevat, jaloissa on kipuja ja sitten tuo pään alaspäin kääntämisestä johtuva Lhermitte, joka säteilee ainoastaan vasempaan käteen ja käsivarteeni. Toisaalta sekään ei nyt sitten näytä tulevan esille aivan joka kerta, eikä se ole kovinkaan voimakas.

Jalat tuntuivat myös pitkään jotenkin heikoilta ja sellaisilta jäseniltä jotka voisivat pettää alta minä hetkenä hyvänsä. Nyt sekin on korjaantunut ainakin toistaiseksi, vaikka mitään kaatumisia tai raajojen hallinnan menetyksiä ei olekaan ollut koko aikana.

Sitten on myös tämä tällainen oire että pää ja silmät kipeytyvät nykyään todella nopeasti (ja särkevät pitkään) tietokoneen ruudun tai ns. älypuhelimen näytön tuijottelusta. Käytän tähän apteekin silmätippoja.

Testaan tasapainoani ja refleksejäni päivittäin. Useimmiten venyttelen ja seison yhdellä jalalla ja pyrin harjoittelemaan erilaisia Taiji-liikkeitä ja erilaisia venytyksiä. Tuntuu että tasapaino on ollut koko tämän oireilun ajan aivan kunnossa ja jalkojen sekä käsien refleksit pelaavat.

Sain eilen puhelimitse tietää että neurologian polin lähetteeni oli mennyt sentään ylilääkärin seulan lävitse. Tämä on kieltämättä hyvä juttu, mutta edelleen ollaan aika sumussa sen suhteen että milloin sinne pääsisi sitten asioimaan kaiken tämän keskellä.

Voin kertoa että olen tutkinut paljon erilaista materiaalia internetistä liittyen MS-tautiin sekä vähän vähemmän tunnettuun krooniseen väsymysoireyhtymään, eli CFS-lyhenteellä kulkevaan sairauteen. Olen itsekin näiden kuukausien aikana pohtinut sen mahdollisuutta itselläni, sillä oireet ovat olleet niin epämääräiset ja sanotaanko että epäspesifit koko ajan pitäen tämänkin sairauden mahdollisuuden vielä pöydällä.

Suomeksi on olemassa oma keskustelufooruminsa myös CFS-potilaille. Siellä on ollut kaikenlaisia potilaskertomuksia ja muiden sairautta epäilevien oirelistauksia todella runsaasti, joten niitäkin olen kahlaillut lävitse viime aikoina tiuhaan tahtiin.

Mietin usein että kumpaa nämä oireet voisivat kohdallani sitten indikoida todennäköisimmin eli MS-tautia, CFS:n juttuja vaiko jotain ihan muuta. Sen minkä olen huomannut oireinani viime aikoina on ollut tuo että jos ryhdyn rehkimään fyysisesti yhtään enempää, niin sen jälkeinen väsymys on todella voimakasta ja huono olo kestää pitkään. Ihan samoin käy jos minulle tulee liian kuuma vaikkapa bussissa, mutta tätäkään ei tosiaan tapahdu aina.

Olen edelleen muuten myös todella vahvalla D-vitamiinikuurilla merileväjauheiden sun muiden ohella. Nuo lisäravinteet ovat minulle kyllä nykyään ihan ehdoton juttu ja ovat olleet myös koko näiden oireilujen ajankin. Jatkan niiden käyttöä, sillä minusta ainakin tuntuu että ne tepsivät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti