perjantai 13. maaliskuuta 2015

13.3.2015

Sain tuolta julkisen puolen kurkkupolilta kirjeen jossa kerrottiin että minuun otettaisiin ehkä yhteyttä hoidon suhteen piakkoin.. taikka sitten ei.

Olen nyt saanut yksityisen puolen kurkkulääkäriltä diagnoosin M53.0 eli "niska-pääoireyhtymä, kaula-pääoireyhtymä", jonka pitäisi nyt sitten selittää kaikki oudot väsymykset, korviin säteilevät kurkkukivut ynnä muun paskan joka on vaivannut minua parisen kuukautta.

Outo lisäpiirre tapahtumaan oli se että kun olin tuossa lyhyellä matkalla Virossa, niin siellä höyrysaunassa se hengitysilma siellä kävi niin tukalaksi että keuhkoihin sattui ja aloin yskimään. Minulla oli myös siellä rintakipua ja ahdistusta.

Sitten ovat nämä imusolmukkeet. Väitän edelleen kivenkovaa että nämä eivät ole olleet tässä kunnossa ennen tammikuun alkua, vaikka tuo erikoislääkärikin vihaisesti sanoi ettei niissä ole mitään vikaa.

Pyysin nyt lähetettä tältä minut viimeksi tutkineelta erikoislääkäriltä kaulan magneettikuvaukseen, mutta se saatiin vasta vihaisen tappelun jäljiltä. Hän käytti tuota samaa kurjaa "jos tämä nyt sinun yöunesi pelastaa" toteamusta.

Minusta on todella lamauttavaa että huomattava osa lääkäreistä pitää minua edelleen luulosairaana. En jaksa enää kauaa olla kovinkaan sinnikäs tutkimuksissani, sillä tuo magneetti maksaa todella paljon Terveystalossakin (melkein 600€) ja pohdin nyt sen tarpeellisuutta tämän kaiken keskellä. Uskoisin kuitenkin että jos tuokin koe tulee puhtaana takaisin eikä näytä yhtikäs mitään, niin minun on lopetettava nämä tutkimukset ja mentävä varmaan seuraavaksi vahvan mielialalääkityksen, fysioterapian ja laitosterapian alaisuuteen.

On kai sanomattakin selvää että tämä kuukausia kestänyt oireilu on ehkä pahinta mitä elämässäni on toistaiseksi tapahtunut. Käytetystä rahasummasta huolimatta en ole saanut juuri mistään kunnollisia vastauksia tilaani koskien ja olen joutunut enimmäkseen itse hyvin hatarin perustein tutustumaan internetissä olevaan materiaaliin samansuuntaisista oireista.

Olen pettynyt tähän kehuttuun yksityiseenkin sairaanhoitoon. Miksi se heitä kiinnostaisi vaikka joku koe olisikin "tarpeeton" jos minä sen kerran maksan? Ymmärrän että julkisella kokeita pantataan, mutta että yksityiselläkin lääkärit toppuuttelevat jatkuvasti on ehkä merkki siitä että he joko tietävät jotain mitä minä en tiedä taikka sitten he ovat vain huolimattomia.

Tässä on nyt eräs löytämäni vähän samanlainen tapaus oireiden suhteen, jossa puhutaan magneettikuvauksesta erittäin hyvänä vaihtoehtona:

http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-anonymous-14-january-2005-955


Kaulan alueen muutosten radiologisena tutkimuksena on magneettikuvaus vahvakentälaitteella menetelmistä parhain. Magneettikuvauksessa hengitystiet eivät tuota ongelmaa. Koska magneettikuvaus on leikekuvausta, voidaan kaulan ja nielun rakenteet tutkia ohuin leikkein useassa eri suunnassa. Kaulan magneettikuvauksessa käytetään useita eri tyyppisiä kuvasarjoja ja lisäksi käytetään kyynärvarren laskimoon laitettavaa varjoainetta. Tämä mahdollistaa pientenkin poikkeavuuksien toteamisen.

Miksi tuo erikoislääkäri nyt sitten suorastaan valehteli minulle sanoessaan että kaulan ultra oli erittäin hyvä tutkimus ja että magneetti on täysin turha juttu tässä vaiheessa? Tuossa artikkelissa radiologian erikoislääkäri antaa ymmärtää että magneetti kannattaa ottaa käyttöön kaikkein tarkempien kuvien saamiseksi.

1 kommentti:

  1. Eikö ensin kannattaisi kokeilla fyssaria, ennenkuin menet kalliiseen magneettikuvaukseen? Moni fysikaalista kehottanut, niin minä jo kyllä sinuna sitä kokeilisin.

    VastaaPoista