sunnuntai 29. maaliskuuta 2015

29.3.

Viime perjantain magneettikuvalöydöksen jäljiltä vietin taas tovin jos toisenkin internetissä lukien tästä selkärangastani löytyneestä "löydöksestä".

Kyseessä on siis syringomyelia, eli lyhyesti kerrottuna selkärangan nikamissa sijaitseva ontelo ja siihen liittyvä sairaus. Tämä löytyi käsittääkseni minulta kaulaa ja niskaa käsittävästä nikamasta, mutta saan varmasti siihen vahvistuksen vasta huomenna.

Tällainen "tauti" mikäli se sellaiseksi osoittautuu voi aiheuttaa neurologisia oireita hyvin laajalta skaalalta kantajalleen. Nyt täytyy sanoa että näiden neljän kuukauden tutkimusten jäljiltä tätä asiaa en kyllä osannut ihan arvata, mutta kuten aiemmin todettu niin onpahan vihdoinkin jotain johon tarttua sen jälkeen kun puolet ajasta olen pelännyt jotain todella vakavaa ja puolet ajasta olen pitänyt välillä itseänikin luulosairaana.

Eipä silti, kyllähän tämäkin on pahentuessaan aika vakava löydös ja ymmärrän että se taitaa nytkin jo vähän aiheuttaa minulle oireita, mutta ei ehkä sellaisia kun se voi pahimmillaan tehdä.

Mitä ilmeisimmin nämä viime kuukausien "kurkkukivut", kaulakivut ynnä muut ovat siis tosiaan olleet heijastekipuja tuolta nesteen täyttämästä ontelosta kaula- tai niskarangassa. Olin tätä mieltä hiljalleen tuon kurkkupolin käynnin jälkeen, sillä siellä nyt tuo kurkku ja nielu tutkittiin niin tarkkaan etten enää uskonut sen puolen hirveästi valottavan asiaa huolimatta siitä että pyysin kaulan osien magneettikuvausta.

Lääkäri totesi että tässä vaiheessa on vaikea sanoa voivatko nämä oireet liittyä siihen onteloon vaiko eivät. Sanoisin että totta kai nämä luultavasti siihen liittyvät kun aikalailla samoilla leveysasteilla vartalossa nyt sijaitsee se onteloinen nikama sekä kurkku, kaula ja sen muut seudut.

Lähinnä pelottaa se että voiko näitä olla lisää vielä selkärangassa vaiko ei. En tiedä vielä kuinka radikaali muutos tässä joudutaan elämäntapaani tekemään, mutta uskon että siitä varmasti keskustellaan pitkään ja hartaasti.

Tuollainen Syringomyelia voi kehittyä monestakin syystä. Mietin tässä mahdollisesti jonkinlaista vammaa jonka olen voinut saada joskus sille seudulle taikka sitten synnynnäistä vikaa rangassa, joka ei kyllä sinänsä ole aiempina vuosina näyttänyt minulle merkkejä ennen tätä.

Ikävä sivupiirteenä nyt juuri noita yläselän nikamia, käsiä ja kaulaa on alkanut särkemään kovasti tuon löydöksen jälkeen. Pelkään että tuon kivun olen tainnut nyt kehittää ihan itse, sillä ei minua noihin paikkoihin särkenyt ennen tätä tietoa löydöksestä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti